WordCamp Łódź 2019 – podsumowanie

Home » Blog

Pierwszy raz uczestniczyliśmy w polskiej konferencji WordCamp, która odbywała się przez trzy dni (22-24 listopada) w Łodzi. Była to już 10 polska edycja odbywającego się co roku wydarzenia.

Na całym świecie odbyło się już prawie 100 WordCampów, w 73 miastach na 6 kontynentach. Konferencja jest skierowana przede wszystkim do miłośników WordPress’a zarówno tych, którzy są jego użytkownikami jak i tych, którzy go rozwijają, budują na nim rozwiązania, usługi dla swoich klientów i całe biznesy. W tym roku frekwencja była najwyższa i pojawiło się ponad 400 uczestników. Atmosfera przez te trzy dni była wspaniała i dało się poczuć energię naszej wordpressowej społeczności.

Pierwszy dzień był spotkaniem osób mocno zaangażowanych w społeczność WordPress’ową w Polsce tzn. Contributor Day. Oprócz spotkań odbywały się również ciekawe warsztaty, nie tylko techniczne. Oficjalne otwarcie konferencji odbyło się w sobotę. Przez te dwa dni mieliśmy możliwość zobaczenia ponad 30 prelekcji na różne tematy związane ściśle z WordPress’em jak i ogólnie rozumianym biznesem online. Były prezentacje techniczne, marketingowe, seo, społecznościowe (ekologia), hr’owe i biznesowe. Myślę, że każdy mógł znaleźć interesujące go tematy. Jakość i poziom większości prezentacji był wysoki. Każdemu prelegentowi można było zadać pytania poprzez dedykowaną aplikację i uzyskać na nie odpowiedź na żywo. Przy niektórych odpowiedziach było trochę śmiechu 🙂 Atmosfera cały czas była fantastyczna a meksykańska fala pobudzała tych bardziej znużonych. Oczywiście nie zabrakło okazji w trakcie przerw, lunchu czy wieczornego Middle Party do wspólnych dyskusji i networkingu. Co dało się zauważyć, wszyscy byli bardzo otwarci do rozmów, dzielenia się wiedzą, doświadczeniem technicznym i biznesowych. To jest niewątpliwie kolejny ważny argument przemawiający za uczestniczeniem w tej konferencji.

Kluczowe informacje, jakie wynieśliśmy z tej konferencji lub sprawy które zwróciły szczególnie naszą uwagę:

  • WordPress ma się cały czas dobrze, przewodzi wśród CMSów, rośnie w siłę i dynamicznie się rozwija wraz z całym ekosystemem. To bardzo dobrą platformą do tworzenia serwisów internetowych.
  • Szybkość ładowania serwisów ma coraz większe znaczenie. Wolny serwis to nie tylko mniejsza ilość odwiedzin, ale również spadki pozycji serwisu w wynikach wyszukiwania w google.
  • Istotnym wątkiem technicznym, jaki dało się zauważyć podczas całej konferencji, było wykorzystanie WordPress’a jako CMSa i repozytorium contentu (artykuły, informacji, multimedia), ale serwowanie informacji internautom poprzez wbudowane API wordpressowe (WordPress jako headless CMS) za pomocą nowoczesnych serwisów zbudowanych w oparciu o szybkie frameworki Java Script (np: React). A dla tych developerów, którzy oczekujących najwyższej wydajności w dużych serwisach dodatkowo w połączeniu z Gatsby.
  • Migracja SEO – robiąc migrację dużego serwisu czy też sklepu online, bardzo ważne jest prawidłowe zaplanowanie, przetestowanie schematów adresów URL a po migracji ich szybka weryfikacja, wdrożenie ewentualnych korekt (jeszcze przed kolejnym skanowaniem robota google). Nieumiejętne i niedbale wykonana migracja objawi się na pewno dużymi spadkami odwiedzin a co za tym idzie utratą pieniędzy właścicieli serwisów.
  • Jeśli zajmujesz się SEO to jednym z narzędzi jaki warto wykorzystywać w swoim warsztacie przy analityce jest Google Data Studio.
  • SEO – przeanalizuj swoje linki wewnętrzne pod kątem kanibalizacji słów kluczowych. Warto przeanalizować również strony tagów, kategorii i archiwów w WordPressie – umiejętnie zoptymalizowane mogą być źródłem dodatkowego ruchu.
  • Warto sprawdzić jak używasz tagu alt na obrazkach – to również może być źródło dodatkowego ruchu, szczególnie w dużych serwisach.
  • Masz duży serwis lub e-commerce i chcesz stosunkowo łatwo zdobyć kolejne 2% ruchu? Zainteresuj się SEO w zapomnianej wyszukiwarce Bing, bo “gra może będzie warta świeczki”.
  • Podcasty stały się obecnie bardzo interesująca i koszącym kanałem pozyskiwania klientów. Obecnie w Polsce, podcasty są na takim etapie jak blogi na początku swojej świetności. Warto rozważyć.
  • Nadal wielu właścicieli serwisów internetowych nieodpowiedzialne podchodzi do spraw bezpieczeństwa, zapominając czasami o elementarnych zaleceniach (brak aktualizacji wordpressa i wtyczek, brak podstawowych zabezpieczeń, brak backupów lub błędna ich konfiguracja).
  • Aby nasza mała firma (MŚP) działała efektywnie, bardzo ważne jest maksymalne automatyzowanie zadań, tworzenie list kontrolnych, procedur i delegowanie zadań (np: zlecając je na zewnątrz lub wirtualnym asystentom).
  • Jeśli jesteś developerem na platformę WordPress to zdecydowanie warto inwestować swój rozwój: dobre poznanie języka Java Script.
  • Warto pamiętać, że nieoptymalnie napisany kod dużego serwisu ma negatywny wpływ również na ekologię poprzez większe wykorzystanie prądu przez serwery i macierze dyskowe.
  • Jeśli administrujesz i zarządzasz dużą ilością serwisów WP to warto zapoznać się z WP-Cli https://wp-cli.org/. Za pomocą terminala możesz wykonywać w sposób zautomatyzowany wszystkie operacje administracyjne.
  • Jeśli prowadzisz biznes, to serwis społecznościowy LinkedIn jest obecnie bardzo skutecznym kanałem nawiązywania wartościowych relacji biznesowych i skutecznym kanałem poszukiwania partnerów, pracowników i klientów.

Podsumowując – prowadzisz biznes online, wykorzystujesz WordPress’a? Ta impreza jest warta Twojego czasu. Oczywiście, w przyszłym roku również planujemy na nią pojechać. Ogromnie dziękujemy organizatorom za świetną… organizację tego wydarzenia! Dziękujemy wszystkim partnerom i uczestnikom za wspominaną kilkukrotnie naprawdę fajną atmosferę.

Do zobaczenia!

Oficjalna strona wydarzenia: https://2019.lodz.wordcamp.org/

Dołącz do WordPressowego Newslettera!

Nie częściej niż raz w miesiącu otrzymasz od nas praktyczne wskazówki o WordPressie i nowości z naszego bloga. Dołącz bo warto!


Oferta