Odzyskiwanie koszyków to technika jak pozwoli Ci zwiększyć sprzedaż w Twoim sklepie internetowym WooCommerce. Wiadomo, że tylko część potencjalnych klientów, którzy weszli na stronę twojego sklepu internetowego sfinalizuje zakup. Większą grupę stanowią Ci którzy opuszczą sklep lub dodadzą produkty do koszyka ale z różnych względów nie złożą zamówienia. Odzyskiwanie koszyków odgrywa kluczową rolę w zwiększeniu konwersji na grupie, którzy nie sfinalizują transakcji (porzucą koszyk). Niedokończone zamówienia stanowią duży problem dla właścicieli sklepów WooCommerce, ale także ogromną szansę na przekształcenie porzuconych transakcji w sprzedaż. W niniejszym artykule podpowiemy, jakie strategie i metody można zastosować, aby skutecznie odzyskiwać koszyki w sklepie WooCommerce i zwiększyć rentowność wydatków marketingowych na pozyskiwanie ruchu do sklepu.
W Internecie są dostępne różne statystyki dotyczące problemu porzuconych koszyków jakie możemy podsumować trzema punktami:
1) Wysoki wskaźnik porzuceń: Według badań przeprowadzonych przez różne firmy analityczne, średni globalny wskaźnik porzuceń koszyka wynosi około 70%. Oznacza to, że zaledwie 3 na 10 klientów kończą zakup, podczas gdy pozostali opuszczają sklep w trakcie procesu zakupowego.
2) Stracone szanse na sprzedaż: Porzucone koszyki stanowią potencjalne utracone szanse na zwiększenie sprzedaży. Według wielu badań, nawet 10-30% z tych porzuconych koszyków można by było odzyskać, gdyby zastosować odpowiednie strategie marketingowe.
3) Skuteczność e-maili remarketingowych: E-maile remarketingowe są jednym z najpopularniejszych narzędzi w procesie odzyskiwania koszyków. Badania pokazują, że te e-maile mają o wiele wyższą skuteczność w porównaniu z typowymi kampaniami e-mail marketingowymi, co może przynieść nawet 3-krotnie wyższą konwersję.
Jakie są najczęstsze powody porzucenia koszyka zakupowego w sklepie online:
- dodatkowe koszty transakcji, niejasne ceny
- skomplikowany mało przyjazny interfejs procesu składania zamówień
- zbyt wolne ładowanie strony (powyżej 3 sekund), błędy techniczne
- obawy związane z bezpieczeństwem transakcji
- brak dogodnej dostawy lub opcji płatności
- konieczność rejestracji
- skomplikowana polityka zwrotu towaru
- zbyt długa dostawa
- utrata zaufania do sklepu
Odzyskiwanie opuszczonych koszyków w sklepie WooCommerce – przykładowa strategia i możliwości techniczne
Podstawą do wszelkich działań jest uruchomienie mechanizmu jaki będzie gromadził w czasie rzeczywistym dane wszystkich sesji w których klienci dodali coś do koszyka ale zakup nie został sfinalizowany. Możemy zapisywać dane użytkowników anonimowych oraz zarejestrowanych. Wśród tych danych mamy takie informacje jak:
- Unikalne ID sesji
- Imię
- Nazwisko
- Telefon (jeśli podany w karcie użytkownika)
- (pozostałe dane tele-adrsowe powiązane z kontem)
- Data i godzina
- Wartość koszyka
- Ilość produktów w koszyku
- Dane dla każdej pozycji w koszyku
- nazwa produktu
- identyfikator produktu
- ilość
- warianty (jeśli istnieją)
- cena
- podatek
- (inne dane o produkcie są możliwe do pobrania z bazy WooCommerce)
W przypadku, gdy porzucone koszyki należą do użytkowników, którzy byli zalogowani (nie są anonimowi), mamy wiele możliwości wprowadzenia automatyzacji odzyskiwania porzuconych koszyków. Co istotne, dzięki znajomości historii zakupów klienta, posiadaniu segmentacji/tagowaniu klientów, możemy różnicować nasze działania. Bardzo ważne jest aby działania były bardzo mocno spersonalizowane. Technicznie, możemy uruchomić następujące automatyczne mechanizmy:
- Wysłanie automatycznych informacji drogą mailową do klientów o produktach pozostawionych w koszyku do których opcjonalnie możemy:
- zaproponować bonus np: bezpłatną wysyłkę
- zaproponować gratis
- zaproponować rabat
- Wykorzystywać działania marketingowe i remarketingowe (w sieciach reklamowych)
- Wykorzystać mechanizmy takie jakie możemy zastosować dla osób anonimowych
Opuszczone koszyki anonimowych klientów (bez dostępnych danych, takich jak e-mail) są zdecydowanie wartościowym źródłem informacji do analizy i statystyk, ale ich potencjał wykracza poza to. Naszym celem jest podjęcie próby zaangażowania takiego klienta w interakcję. Możemy wykorzystać te koszyki w różne sposoby. Oto kilka możliwości:
- Włączenie mechanizmu wykrywającego chęć opuszczenia witryny naszego sklepu. Jeśli wykryjemy np: przejście myszy do pola adresu przeglądarki internetowej lub zamiar kliknięcia w inną zakładkę możemy wyświetlić odpowiednią wiadomość mającą na celu skłonienie klienta do dokończenia zakupów (np: specjalny kod rabatowy, bonus, gratis…) i/lub zaproponowanie pozostawienia adresu e-mail/numeru telefonu.
- Aktywowanie bota tekstowego jaki spróbuje wejść w interakcję z takim klientem a następnie zaproponować mu coś co skłoni go zakupu (np: jednorazowa oferta dostępna tylko przez określony czas)
- Wyświetlanie takiemu klientowi reklam remarketingowych jaki zobaczy na innych witrynach na których wyświetlane są reklamy
- Wyświetlanie specjalnej ikony na zakładce przeglądarki internetowej wraz ze zmienioną nazwą zakładki (np: tęsknimy za Tobą)
- Notyfikacje push (klient musi wyrazić zgodę, nie działa na wszystkich przeglądarkach, mogą być blokowane)
Zapraszamy do skorzystania z naszych unikalnych usług, które skutecznie rozwiązują problem porzuconych koszyków w Waszym sklepie internetowym! Dzięki zaawansowanym technologiom, personalizacji i automatyzacji, pomożemy zwiększyć Twoją sprzedaż odzyskując część porzuconych koszyków zakupowych. Zapraszamy do kontaktu!