Duży sklep na WordPress

Home » Blog

Czy można zbudować duży sklep na WordPressie? Krótka odpowiedź brzmi – tak można.

WooCommerce to bezpłatne rozszerzenie (plugin) do WordPressa, za pomocą którego można szybko uruchomić sklep internetowy. Do dyspozycji mamy wiele atrakcyjnych szablonów graficznych oraz wtyczek zwiększających jego możliwości. W przypadku małych sklepów internetowych najczęściej wszystko będzie działało prawidłowo a szybkość działania sklepu będzie zadowalająca.

Problemy zaczynają się kiedy mówimy o dużych sklepach WordPress posiadających kilka tysięcy produktów (i więcej), z dużą ilością odwiedzin (page views), transakcji i wieloma integracjami z innymi systemami (magazynowe, FV, kurierzy, płatności online). W takim przypadku bez odpowiednich działań jakie opisujemy w tym artykule sklep nie będzie działał szybko i stabilnie a co za tym idzie nie będzie przynosił spodziewanych przychodów. Warto doać, że szybkość ładowania sklepu internetowego ma coraz większy wpływ na wyniki wyszukiwania w Google.

Dlaczego duży sklep WordPress należy dostosować i zoptymalizować do dużego ruchu

Duży sklep na WordPress – lista kontrolna

Oto lista działań jakie zalecamy aby wdrożyć przy zakładaniu dużego sklepu na WordPressie lub optymalizacji istniejącego. Jeśli zlecasz te prace firmie zewnętrznej, sprawdź które z omawianych poniżej punktów planują zastosować w Twoim projekcie.

  • Stwórz indywidualny szablon graficzny, który będzie posiadał tylko te funkcjonalności jakie są potrzebne w Twoim sklepie. Gotowe szablony są uniwersalne aby trafić do możliwie dużej ilości klientów ale posiadają dużo niepotrzebnych funkcjonalności a to powoduje niepotrzebne obciążenie serwera, wydłużony czas ładowania stron sklepu czy też problemy w bieżącym serwisie. Do weryfikacji szybkości działania sklepu możesz użyć narzędzia Google PageSpeed Insights.
  • Stosuj jak najmniejszą ilości wtyczek (plugins). W przypadku wtyczek odpowiedzialnych za integrację z innymi systemami rozważ napisanie własnych (większość profesjonalnych systemów udostępnia API) lub skorzystaj z wtyczek WP Deska z aktywnym wsparciem. W tym obszarze czasami pojawiają się konflikty pomiędzy wtyczkami lub problemy ze wsparciem technicznym – napisanie własnej wtyczki długofalowo się może bardziej się opłacić.
  • Przeanalizuj zapytania do bazy WordPressa (MySQL). Pomoże ci w tym wtyczka Query Monitor. Jeśli czas ich wykonania będzie długi to powinno się je zoptymalizować.
  • Zadbaj o odpowiedni i wydajny serwer internetowy. Serwery na popularnych hostingach współdzielonych (np: Home.pl, Nazwa.pl, Zenbox) mogą być niewystarczające. Duży ruch wymaga odpowiedniej mocy obliczeniowej (odpowiednie procesory, odpowiednia ilość RAMu). Dlatego prawdopodobnie będziesz musiał rozważyć zakup droższego serwera VPS (Virtual Private Server) lub nawet serwera dedykowanego.
  • Jeśli ruch będzie bardzo duży (gratulujemy!) to będziesz musiał uruchomić go na kilku serwerach spiętych usługą rozkładania ruchu (Load balancing).
  • Upewnij się czy przepustowość łącza Internet przez, które Twój sklep wyświetla się klientom ma odpowiednią przepustowość oraz czy to łącze jest stabilne (brak przerw w działaniu).
  • Opracuj i włącz strategię cachowanie sklepu internetowego (strona główna, kategorie, karty produktów, informacje,..). Elementy statyczne strony, skrypty Java Script, styl CSS, zdjęcia powinny być wyświetlane klientowi sklepu z pamięci podręcznej jego przeglądarki internetowej. W tym celu można skorzystać np: z rozwiązania CloudFlare lub innych dostępnych rozwiązań (mniej lub bardziej profesjonalnych).
  • Jeśli oferujesz produkty dla klientów z zagranicy należy rozważyć wdrożenie usługi CDN (Content Delivery Network).
  • Zadbaj o odpowiednią wielkość plików ze zdjęciami i ich optymalizację. Duże plik graficzne będą miały również negatywny wpływ na zajmowaną przestrzeń na serwerze i czasy wykonywania kopii zapasowych.
  • Dbaj o higienę bazy danych MySQL (optymalizacja, indeksowanie, czyszczenie).
  • Opracuj strategię wykonywania kopii zapasowych. Kopie przechowuj w różnych lokalizacjach.
  • Na bieżąco aktualizuj środowisko systemowe na którym uruchomiony jest Twój sklep internetowy (LAMP, WordPress, WooCommerce, wtyczki).

Skorzystaj z naszej opieki serwisowej WordPress.

Poniżej, publikujemy ciekawą prezentację Marcina Swobody omawiający problematykę tworzenia dużego sklepu WordPress z wykorzystaniem platformy WooCommerce.