Domena internetowa – co warto wiedzieć?

Jeżeli zaczynasz swój biznes w internecie, a nawet jeżeli pierwsze kroki już za Tobą, są sprawy o których koniecznie powinieneś wiedzieć i zawsze pamiętać. Mamy nadzieję, że dzięki poniższemu tekstowi uporządkujesz swoją wiedzę na temat domen internetowych. A może nawet dowiesz się czegoś, o czym nie miałeś pojęcia.

Co to jest domena internetowa?

Domena internetowa to adres dla Twojej strony www i opcjonalnych usług sieciowych np: poczty elektronicznej. Podobnie jak adres fizyczny Twojej firmy pozwala na wysłanie do Ciebie korespondencji pocztą tradycyjną, tak wpisując w oknie przeglądarki internetowej nazwę domeny np: twojanazwafirmy.pl użytkownikowi Internetu wyświetli się strona www Twojej firmy czy bloga.

Domena składa się z kilku części tj. protokołu (http:// lub https://); subdomeny (www); nazwy oraz rozszerzenia pierwszego (.pl, .com) lub drugiego poziomu (.com.pl). Nazwą może być np: nazwa twojej firmy lub produktu. W nazwie mogą wystąpić polskie znaki, ale nie przyjęło się to w powszechnym użytkowaniu. Rozszerzenie np: .pl, .com.pl, .edu, .gov, .tech wskazuje na zasięg, charakter lub przeznaczenie. Rozszerzeń domen jest bardzo dużo, przybywają nowe i możesz jest sprawdzić na stronie https://wiki.mozilla.org/TLD_List.

Domena internetowa

Z punktu widzenia technicznego nie ma znaczenia jaką nazwę i końcówkę domeny wybierzesz. Wybór nazwy domeny ma przede wszystkim znaczenie wizerunkowe oraz praktyczne. A rozszerzenie powinno być uzależnione od terytorialnego zakresu działania firmy. Jeśli nazwa domeny będzie długa lub skomplikowana to będzie ją trudniej zapamiętać i mogą pojawić się problemy z jej przedyktowaniem przez telefon lub z miejscem na materiałach drukowanych. Natomiast nazwa domeny nie powinna mieć więcej niż 63 znaki. A najmniejsza ilość znaków dla polskich domen to 1, dla europejskich 2, dla globalnych 3.

Trzeba jednak pamiętać, że nazwa to domeny to jeden z ponad 200 czynników pozycjonujących. Do 2012 roku częstą praktyką było umieszczanie w domenie słów kluczowych, czyli stosowanie domen dokładnego dopasowania (Exact Match Domain w skrócie EMD). I do tego momentu było to sensowne działanie, przynoszące konkretne korzyści. Po zmianie w algorytmie Google „aktualizacji EMD”, wiele stron, o słabej wartości, stosujących to rozwiązanie mocno spadło w wynikach wyszukiwania. Dlatego w tej chwili raczej powinniśmy unikać tego typu adresów.

Masz kłopot z domeną?

Potrzebujesz wsparcia, pomocy technicznej? Jesteśmy dla Ciebie!

Zakup domeny internetowej

Aby stać się „właścicielem” domeny internetowej należy ją zarejestrować i opłacić. Możemy tego dokonać – podobnie jak z nieruchomościami – na rynku pierwotnym, wtórnym lub poprzez wydzierżawienie od innego właściciela. Częstą praktyką przed wybraniem nazwy dla firmy lub produktu jest sprawdzenie, czy dana domeny jest dostępna. Dlaczego? Niestety, ale już dawno najlepsze, najbardziej atrakcyjne i krótkie zostały wykupione. Czasem potrzeba naprawdę dużej kreatywność, by wymyślić nazwę i znaleźć dla niej wolną domenę.

Nie możesz znaleźć wolnej nazwy domeny?

Kilka pomysłów jakie mogą Ci pomóc:

  • poszukaj innego rozszerzenia do wymyślonej nazwy
  • pamiętaj o synonimach
  • zamień kolejność słów
  • dodaj myślnik pomiędzy słowami w nazwie
  • dodaj jakieś słowo do nazwy (np: cechę)
  • dodaj liczbę na końcu
  • dodaj lokalizację
  • skorzystaj z generatorów nazw domen online (np: godady)
  • skorzystaj z wyspecjalizowanych usług firm copywritingowych
  • spróbuj odkupić istniejącą domenę

Należy pamiętać, że opłacając domenę na rynku pierwotnym czy wtórnym jesteśmy jej „właścicielem” tylko przez określony czas. Najczęściej domenę opłaca się na okres jednego roku. Jako „właściciel” masz prawo pierwszeństwa do przedłużenia domeny na kolejny okres.

Ceny zakupu i odnowienia domen

Domenę na rynku pierwotnym możesz kupić u dowolnego rejestratora lub w Twojej firmie hostingowej np: w firmie Atthost. Ceny domen na rynku pierwotnym zaczynają się od kilku złotych. Odnowienie domeny na kolejny rok z końcówką .pl, w zależności od rejestratora, wynosi obecnie ok. 50-120 zł.

Zadbaj o bezpieczeństwo

Warto nadmienić, że niestety na rynku nie brakuje naciągaczy i łatwo można stać się ich ofiarą. Dlatego najlepiej zakupić domenę osobiście. Pamiętaj, że domena powinna być zarejestrowana na Twoją firmę (nie na zaprzyjaźnionego informatyka). Musisz posiadać dostęp (login i hasło) do panelu zarządzania i konfiguracji domeny w firmie gdzie ją kupiłeś. A w przypadku zakupu na rynku wtórnym koniecznie otrzymać od poprzedniego właściciela kod authinfo. Kod authinfo jest ciągiem znaków umożliwiający dokonanie transferu domeny, czyli przeniesienia obsługi domeny od jednego rejestratora do innego. Bez niego nie możesz swobodnie dysponować domeną. Zapisz i przechowuj w bezpiecznym miejscu login i hasło do panelu zarządzania domeną oraz kod authinfo.

Uważaj

Po zarejestrowaniu domeny czasem mogą zdarzyć się telefony z propozycją zakupu domeny podobnej do Twojej. Albo takie z informacją, że Twoja domena wkrótce się kończy i trzeba wnieść opłatę, by ją przedłużyć. W pierwszym przypadku, nawet jeżeli będziesz chciał posiadać taką domenę, możesz zarejestrować ją samodzielnie bez żadnych pośredników i dodatkowych prowizji. W drugim przypadku natomiast, bardzo często okazuje się, iż informacja o wygasaniu nie była prawdziwa, bo nie dotyczyła wcale Twojej domeny! Była próbą naciągnięcia Cię na zakup podobnej, na przykład z innym rozszerzeniem.

Domena internetowa z rynku wtórnego

Domenę na rynku wtórnym możesz znaleźć na giełdzie domen np: Aftermarket. Ceny są naprawdę bardzo różne od kilku złotych do kwot jak za dobry samochód. Najdroższa domena w tym serwisie została sprzedana z ponad milion złotych. Domeny internetowe są wartościowym przedmiotem obrotu i są często traktowane przez inwestorów domenowych jako dobra inwestycja (kupić tanio – sprzedać drożej). Szczególnie wartościowe są te z atrakcyjną, krótką nazwą i z długą (dobrą) historią.

Autorytet domeny

Im domena starsza a strona, która jest pod nią wyświetlana bardziej wartościowa – dużo dobry treści, dużo dobrych linków, które do niej prowadzą, itd., tym jej autorytet jest większy. To duży „plus” dla algorytmu Google. Dlatego warto budować autorytet domeny od początku jej istnienia. A jak budować autorytet domeny? Po prostu możliwie często publikować dobre treści i dbać o jakość linków przychodzących. Choć oczywiście to proste jedynie w teorii.

Jak sprawdzić historię domeny?

Jeśli zdecydujesz się na zakup domeny na rynku wtórnym koniecznie ją sprawdź. Czasami poprzedni właściciele domeny mogli ją wykorzystywać do „złych celów” i jest ona zablokowana np: przez roboty Google. Taka domena jest praktycznie nieprzydatna dla biznesu. Poniżej udostępniamy podstawowe narzędzia, które pomogą w dokonaniu bezpiecznego zakupu:

  • https://www.dns.pl/whois – zacznij od tego miejsca. Sprawdź, kto jest właścicielem domeny.
  • http://www.google.com – uruchom wyszukiwarkę Google i wpisz site: oraz nazwę domeny jaka Cię interesuje np: site:nazwadomeny.pl. Dzięki temu będziesz wiedział, czy Google zaindeksował jakieś strony poprzedniego właściciela i jakie są to strony.
  • Kolejnym narzędziem, również od Googla jest raport przejrzystości: https://transparencyreport.google.com/safe-browsing/search?hl=pl Narzędzie dostarczy Ci informacji, czy na tej domenie nie była zawieszona złośliwa strona, lub strona zawirusowana przez hakerów.
  • https://sitecheck.sucuri.net/ – sprawdź czy domena nie jest na jakiś czarny listach przez co prawdopodobnie będzie zablokowana przez wiele systemów internetowych.
  • https://archive.org/ – dzięki temu narzędziu, czasami będziesz w stanie sprawdzić historię danej domeny.
  • https://majestic.com/ lub https://ahrefs.com/ – płatne narzędzie do weryfikacji linków zewnętrznych kierujących do danej domeny.

Jak połączyć domenę ze stroną www?

Jeśli posiadasz już domenę internetową możesz powiązać ją z Twoim serwerem internetowym. Jeśli go jeszcze nie posiadasz, to możesz go kupić np: tutaj. Obrazowo, konfiguracja polega na poinformowaniu wszystkich serwerów DNS (takich urzędów telekomunikacyjnych) na całym świecie, że Twoja strona znajduje się na danym serwerze.

Jeżeli domenę i serwer zakupiłeś u jednego dostawcy, wystarczy, że utworzysz folder, do którego wgrasz pliki strony www a następnie skierujesz domenę do tego folderu.

Jeśli natomiast domenę kupiłeś w innej firmie niż serwer (hosting) najpierw musisz skierować ją na adresy DNS podane przez Twoją firmę hostingową. Kiedy domena jest już na nie skierowana – w tej chwili trwa to zwykle około jeden dzień – musisz dodać ją do panelu serwera. I tak samo, jak w powyższym przypadku, skierować do folderu, gdzie znajdują się pliki Twojej strony.

Możesz zrobić to samodzielnie lub zlecić to firmie takiej jak nasza. W tym procesie będą potrzebne dane do logowania do panelu zarządzania domeną internetową (login i hasło). Otrzymałeś je podczas rejestracji.

Co jeszcze warto wiedzieć o domenie?

  • Domena internetowa ma wartość. Chroń ją jak własne pieniądze.
  • Pamiętaj, aby opłacić domenę pod koniec okresu ważności. Ustaw sobie przypomnienie w smartfonie. Nie ignoruj przypomnień rejestratora Twojej domeny z koniecznością jej opłacenia i nie zwlekaj z płatnością. Jeśli nie opłacisz domeny w terminie, przestanie działać Twoja strona. Jeśli domenę wykorzystujesz również do poczty firmowej to przestanie działać również poczta. A to może spowodować bardzo dużo komplikacji, utratę nerwów i pieniędzy.
  • Jeżeli zapomnisz opłacić na czas już zaległej FV to domena zostanie wystawiona na sprzedaż przez rejestratora i prawdopodobnie ktoś inny ją przejmie z nadzieją, że się do niego zgłosisz w celu jej odkupienia. Licz się jednak z tym, że o ile odkupienie będzie możliwe, to będzie Cię „słono kosztować”.
  • Szukasz firmy jaka wykona dla Ciebie stronę? Tworzymy strony internetowe – zachęcamy do kontaktu z nami.

Podpięcie domeny pod strony WordPress

Strony oparte o WordPress’a podpinamy pod domenę internetową w taki sam sposób jak każdą inną, czyli kierujemy ją do folderu, w którym znajdują się pliki strony. W samym WordPress’ie w zakładce Ustawienia – Ogólne zobaczymy adres naszej strony. Tam też możemy zdecydować, czy będzie ona wyświetlana z „www” czy „bez www”. Przy tej okazji warto też pamiętać o właściwym, przyjaznym dla Google ustawieniu struktury linków na naszej stronie, czyli tzw. Bezpośrednich odnośników (Kokpit – Ustawienia – Bezpośrednie odnośniki). Po zainstalowaniu WordPress’a – samodzielnym, czy też z instalatora oferowanego przez firmę hostingową – domyślna struktura linków „Prosty” wymaga zmiany na „Nazwa wpisu”.

Dołącz do WordPressowego Newslettera!

Nie częściej niż raz w miesiącu otrzymasz od nas praktyczne wskazówki o WordPressie i nowości z naszego bloga. Dołącz bo warto!