Projektowanie stron internetowych to bardzo ważny proces tworzenia wizerunku w sieci Internet przez właścicieli firm.
Jest on bardzo często pomijany i z reguły od razu przechodzi się do tworzenia strony www.
Projektowanie strony internetowej polega na połączeniu wielu czynności w tym planowaniu, analizie i ustaleniach takich jak:
- Analiza potrzeb Klienta i określenie celów biznesowych dla nowej strony. Czyli po czym poznamy, że strona spełnia oczekiwania;
- Określenie budżetu i ram czasowych;
- Ustalenie odbiorców strony (persony). Do kogo chcemy dotrzeć? Jakie rozwiązania problemów naszych odbiorców chcemy zaproponować poprzez stronę?
- Analiza innych serwisów Klienta i analiza kluczowej konkurencji;
- Ustalenie kluczowych funkcji jakie strona ma oferować. Co użytkownicy / Klienci mogą zrobić z produktami lub informacjami dostępnymi na stronie?
- Ustalenie czy potrzebna będzie klasyczna strona internetowa, wizytówka, landing page czy też strona typu onepage;
- Zaprojektowanie podziału strony na sekcje / kategorie;
- Zaprojektowanie menu strony i nawigacji oraz linkowania wewnętrznego strony. Ustalenie struktury linków – przyjazne linki;
- Analiza posiadanych przez właściciela nowej strony treści / artykułów i zdjęć. Ustalenie czy zdjęcia będą kupowane i czy będą zamawiane treści u copywriterów. Stworzenie listy treści do opublikowania „na start”. Pamiętaj „Content is king”!
- Ustalenie założeń do szaty graficznej (layout). Wizerunek, branding, kolorystyka, fonty, wygląd strony na urządzeniach mobilnych;
- Ustalenie czy strona będzie posiadała system CMS;
- Określenie założeń związanych z oczekiwaną szybkością ładowania się nowej strony;
- Zaprojektowanie elementów i treści zwiększających konwersję (np.: call to action);
- Zaplanowanie elementów mających wpływ na pozycjonowanie elementów w wyszukiwarkach (SEO). Strategia SEO;
- Ustalenie czy i w jakim zakresie integrujemy serwis internetowy z kanałami social media;
- Zaplanowanie kanałów komunikacji. Ustalenie czy integrujemy serwis z dodatkowymi kanałami komunikacji, np.: komunikatorami tekstowymi;
- Ustalenie czy będą występowały inne integracje, np. newsletter;
- Zaplanowanie mechanizmów do analizy ruchu na stronie oraz mierzenia konwersji;
- Zaplanowanie bezpieczeństwa serwisu oraz zgodności z RODO i innymi przepisami;
- Ustalenie oczekiwań technicznych (warstwa systemowa, bazy danych, języki programowania) i standardów web;
- Ustalenie / analiza dobory właściwej domeny internetowej;
- Weryfikacja parametrów technicznych serwera internetowego na którym ma zostać uruchomiona strona www. Weryfikacja szybkości działania serwera;
- W przypadku największych serwisów wykonywane są również makiety stron, mockupy, layout graficzny a nawet prototypy strony.
Co nam z tego przyjdzie?
Efektem wszystkich ustaleń i analiz powinien być dokument zawierający niezbędne informacje, potrzebne do wykonania strony WWW, mapę strony i czasami także szkice oraz makiety. Często może on mieć również formę dodatkowego załącznika do umowy na wykonanie strony internetowej.
Proces projektowania serwisu www jest czasochłonny zarówno dla agencji interaktywnej jak i dla klienta, ale zdecydowanie warto go wykonać w przypadku tworzenia nowego serwisu www albo odświeżania starej witryny.