Czym jest program lojalnościowy?
Jest to system marketingowy mający na celu zwiększenie sprzedaży poprzez aktywowanie i zachęcanie klientów sklepu do kolejnych zakupów. Najbardziej popularną formą jest nagradzanie klienta za zakupy punktami jakie następnie może wykorzystać otrzymanie bezpłatnych produktów lub usług. Zaletą wprowadzenia programów lojalnościowych w e-commerce są m.in:
- większe zyski dzięki powracającym klientom
- większa wartość koszyków klientów uczestniczących w programie lojalnościowym
- sposób na odróżnienie się od bezpośredniej konkurencji
- możliwość konwersji klienta w resellera poprzez polecanie (niższy koszt pozyskania kolejnych klientów)
- łatwiejsza możliwość budowy społeczności
- możliwość wykorzystania efektu grywalizacji
- obniżenie kosztów reklamy
Dla kilku naszych klientów, którzy posiadali już sklepu internetowy na WooCommerce zbudowaliśmy programy lojalnościowe. Ponieważ specjalizujemy się w tworzeniu rozwiązań no-code i low-code we wszystkich projektach staramy się wykorzystać jak najwięcej gotowych funkcjonalności. Nasz przepis na program lojalnościowy składa się z czterech elementów. Jest to: WordPress, wtyczki WooCommerce i TerraWallet oraz trochę linijek przypraw czyli naszego kodu jakie integrują wszystko w działający program lojalnościowy. Dzięki temu Klienci otrzymali gotowe rozwiązanie bardzo szybko i kosztowało ich to dużo mniej niż tworzenie dedykowanego rozwiązania “od zera”.
Nasi Klienci mają różne pomysły na programy lojalnościowe ale w większości przypadku sprowadza się to do zbierania punktów przez klientów sklepu internetowego za określone akcje. Następnie punkty są zamieniane na różne nagrody, gratisy czy tańsze produkty w sklepie. Wykorzystywane przez nas rozwiązania posiada dużo ciekawych możliwości i jest również łatwe do zaadoptowania w Twoim sklepie WooCommerce.
Podstawowe funkcjonalności programu lojalnościowego:
- Integracja z kontem klienta w WooCommerce
- Klient widzi ilość zgromadzonych punktów na swoim koncie “Moje konto”
- Klient otrzymuje mailem informacje o dodanych lub wykorzystanych punktach
- Klient otrzymuje mailem informacje o możliwości odbioru nagrody jeśli osiągnie określoną ilość punktów
- Klient może zapłacić za produkty w sklepie punktami lub otrzymać gratisowe produkty
- Wraz z rosnącą ilością punktów Klient może awansować na wyższy poziom oferujący dodatkowe korzyści
Przykładowe akcje użytkownika jakie mogą powodować zbieranie punktów programu lojalnościowego w sklepie online:
- Założenie konta w sklepie WooCommerce (w tym automatycznie przy pierwszym zakupie)
- Za dokonany i opłacony zakup w sklepie
- Za wyrażenie opinii w sklepie o produkcie
- Za regularne odwiedzanie sklepu
- Za referencje (linki referencyjne powodujące zakup przez znajomych klienta)
- Za polecenia w sieciach społecznościowych
Każda akcja może mieć inny przelicznik, wartość punktową. Niezależnie, osoby zarządzające sklepem mogą dodać, odjąć punkty ręcznie wraz z odpowiednim komentarzem. Alternatywnie punkty mogą być potraktowane w systemie jako wirtualne złotówki, za które klient może dokonać zakupu w sklepie internetowym. Wtedy jedną z metod płatności w sklepie będzie możliwość płacenia wirtualną portmonetką punktową. Pamiętajmy jednak, że cechą dobrego i skutecznego programu lojalnościowego jest:
- Prostota (nie może być zbyt skomplikowany)
- Nagrody powinny być warte zaangażowania
- Prosty czy też automatyczny proces uczestnictwa w programie lojalnościowym
API i integracje
Co warte zaznaczenia, nasze rozwiązanie posiada API. Dzięki temu dane o zgromadzonych punktach i użytkownikach programu lojalnościowego możemy przekazać do zewnętrznego systemu np: CRM, ERP, Hurtowni Danych czy też dodawać użytkownikowi punkty za akcje wykonane poza sklepem online (np: zakupy w offline)
Nietypowe scenariusze wykorzystania rozwiązania do budowy programu lojalnościowego w sklepie WooCommerce:
Scenariusz pierwszy:
Firma wprowadziła wirtualną walutę o nazwie zbliżonej do nazwy firmy. Osoba z działu HR wprowadza nowych pracowników i współpracowników jako klientów wewnętrznego sklepu z nagrodami. W sklepiku można płacić jedynie za pomocą wirtualnej portmonetki pracownika w której znajduje się wirtualna waluta firmowa. Cyklicznie, co miesiąc do konta każdego pracownika/współpracownika wpłacana jest automatycznie wirtualna waluta o określonej kwocie (premia za lojalność – czym dłużej z nami współpracujesz tym więcej możesz kupić w sklepie) lub są one przypisywane ręcznie wybranym pracownikom (premia uznaniowa oraz premia za pozyskanie znajomego jako pracownika firmy). W ramach inspiracji – projekt można było by rozwinąć o możliwości płacenia wirtualną walutą w sklepie partnerskim (integracja API, ustawienie wirtualnej waluty jako dodatkowa metoda płatności w sklepie lub automatyczna zamiana wirtualnej waluty kredyty honorowane w sklepie partnerskim).
Scenariusz drugi:
Klient może wydać zgromadzone punkty na produkty dostępne w jednej ustalonej kategorii sklepu. W ustalonej sekcji sklepu, dostępne produkty zamiast ceny wyrażonej w złotych posiadają wartości wyrażone w punktach. Klient dodaje jeden lub wiele produkt z tej kategorii do koszyka. Jeśli klient ma wystarczającą ilość punktów może zamówić produkty za punkty. Po zamówieniu, ilość punktów jakie posiada jest pomniejszona o ilość punktów jakie posiadał przed zakupem. Jeśli ilość punktów produktów w koszyku przekracza ilość posiadanych punktów nie można sfinalizować zakupu. Jeśli nie ma wystarczającej ilości punktów nie może przejść tego procesu (nie widzi przycisku zamawiam – zobaczy odpowiedni komunikat)