7 maja tego roku minie 10 lat od wydania pierwszej wersji WordPress’a. Samą nazwę WordPress wymyśliła przyjaciółka Matta Mullenweg’a, współtwórcy projektu a jego kolejne wersje nazywane są nazwiskami muzyków jazzowych. Np. wersja 2.1 nosi nazwę Ella na cześć Elli Fitzgerald, 3.2 Gershwin na cześć George’a Gershwina a wydana niedawno wersja 3.5 Elvin na cześć Elvina Jonesa.
Platforma, która została stworzona w oparciu o silnik B2/Cafelog i początkowo służyła przede wszystkim do blogowania już dawno przestała być systemem służącym wyłącznie do tworzenia blogów. WordPress stał się systemem do zarządzania treścią, czyli CMS-em (Content Management System), który wykorzystujemy nadal do tworzenia blogów jak również do tworzenia firmowych stron internetowych, całych portali oraz sklepów internetowych.
WordPress jest systemem open source – otwartego programowania, co oznacza, że udostępnia swój kod źródłowy i jest rozwijany przez setki programistów z całego świata. Jest też dostępny bezpłatnie na licencji GNU.
W swojej bazie posiada tysiące darmowych wtyczek czyli dodatków, które poszerzają jego możliwości. I ciągle dodawane są nowe. Graficy i deweloperzy nieustannie pracują nad nowymi motywami graficznymi, które możemy wykorzystywać tworząc strony czy sklepy internetowe.
WordPress poprawnie działa na wszystkich systemach operacyjnych i dobrze wyświetla się na wszystkich przeglądarkach. Ponadto jest prosty i bardzo intuicyjny w obsłudze.
TWORZENIE BLOGÓW NA WORDPRESS’IE
To zdaje się nie ulega wątpliwości. Jeśli własny blog, to tylko na WordPress’ie. Ogromna ilość bardzo popularnych – zarówno polskich jak i zagranicznych blogów jest oparta właśnie o WordPress’a. WordPress daje nam możliwość komentowania artykułów przez zalogowanych lub niezalogowanych użytkowników. Ładny motyw graficzny (zaprojektowany lub gotowy) przyciągnie oko użytkowników a dodatkowe wtyczki pozwolą na uatrakcyjnienie jego wyglądu i funkcjonalności.
TWORZENIE STRON FIRMOWYCH NA WORDPRESS’IE
Strona internetowa stworzona w oparciu o silnik WordPress’a oprócz zwykłych, statycznych stron informacyjnych może zawierać również fotogalerię, np. z produktami firmy, formularz kontaktowy, formularz zapytania ofertowego a także sekcję aktualności lub bloga firmowego, który naturalnie będzie korzystał z podstawowych funkcjonalności wordpress’owych. Po krótkim szkoleniu, w razie potrzeby samodzielnie zmienimy dane kontaktowe firmy lub dodamy artykuł do aktualności.
TWORZENIE SKLEPÓW INTERNETOWYCH NA WORDPRESS’IE
Dzięki licznym wtyczką, które poszerzają funkcjonalność systemu o e-commerce z powodzeniem możemy stworzyć sklep internetowy w oparciu o WordPress’a; tutaj również możemy wykorzystać gotowy motyw graficzny, w którym deweloper od razu przewidział wykorzystanie go jako sklepu internetowego.
Polskim rozszerzeniem do e-commerce jest wtyczka Tradematic. Innym bardzo popularnym rozwiązaniem jest WooCommerce czy WP e-Commerce.